کَن و سولَقان

کَن و سولَقان

سولَقان و کَن ۲ روستا در قسمت شمال غربی تهران هستند با ادامه منتهی به منطقه 22 تهران می شوند از سمتی منتهی به روستا های روستای وردیج و واریش می شوند. که غالباً اسم آن‌ها با یکدیگر هم بکار می رود و کن سولوقان نیز نامیده می شود. البته ناگفته نماند که نام کَن سولَقان را با کن سولوقون می‌شناسند. علت اصلی این نامگذاری وجود رودخانه کن در دل این منطقه است. بنابراین شهرستان تهران که در مرکز استان تهران است خود به ۳ قسمت مرکزی، کَن و آفتاب تقسیم می‌شود. محاصره و بلند مرتبه سازی کَن بین اتوبان ‌های بزرگ همت باعث شد که منطقه کَن دیگر مانند سابق نباشد و متأسفانه بیشتر توتستان‌­ها و باغ های این منطقه خشک شدند و به جای آن آپارتمان‌ های سر به فلک کشیده جایگزین این منطقه زیبا شدند. اما ناگفته نماند این منطقه هنوز هم زیبایی های چشمگیر خود را دارد. حتی برای یکبار هم که شده به این منطقه سفر کنید تا هم از عمق دره ها و هم کوه ها و درختان سر به فلک کشیده آن لذت ببرید.

در حال حاضر با عبور کردن از بلوار کوهسار، جاده‌ای به طول بیست و پنج کیلومتر شروع شده که در آغاز از سولَقان شروع شده و در آخر به بالاترین نقطه انتهایی آن امام زاده داوود ختم می‌شود که یک منطقه زیارتی در دل کوه است. این جاده کوهستانی زیبا و پر پیچ و خم، مناظر طبیعی بسیار زیبایی را دل خود جای داده است و از روستاها و آبادی های متعددی می گذرد. از برخی از این روستا ها اعم از: روستاهای وردیج، سنگان، طالون، رندان، کشار، واریش، علیا گذر و... است.

شهر تهران جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که یکی از آن ها منطقه کن سولقان است. در ادامه با ما باشید تا بیشتر با این منطقه آشنا شوید.

رودخانه کَن

یکی از زیباترین و در عین حال مهمترین جاذبه‌ها و مکان دیدنی کَن سولَقان رودخانه در دل دره آن می باشد. که هم بابت شنا و هم تفریح در کنار آن میتوان لذت برد این رودخانه که سی و سه کیلومتر طول آن است، از ارتفاعات بلند توچال سرچشمه گرفته و با جوش و خروش فراوان از آبادی‌ها و روستاهای  بسیاری می گذرد تا به قسمت پایین دست برسد. رودخانه کن یکی از زیباترین و پر آب ترین رودخانه‌های تهران است که آب دریاچه مصنوعی چیتگر در منطقه 22 نیز از همین رودخانه تأمین  شده و سرچشمه می گیرد. که مورد بازدید بسیاری از عموم و دوست داران طبیعت هستند قرار گرفته است.
یکی از جاذبه های دیدنی این مسیر زیبا، کوه های زیبا، چشم اندازها و دره‌های دیدنی در دل آن است. دره‌ دو چناران یکی از مهم ترین و معروف‌ترین این دره ها در این منطقه زیبا می باشد. یکی دیگر از دیدنی های این مسیر سنگ‌هایی است که شبیه به صورتک‌های تراشیده شده در ارتفاعات بلند کنار جاده خودنمایی می کنند. که با گذر از کنار آن ها بی شک به عمق این سنگ ها فرو خواهید رفت.

رودخانه کَن

روستاهای منطقه کن بیشتر توریستی است و نا گفته نماند که ویلا سازی‌های بسیاری در این منطقه انجام شده است که هم به صورت شخصی هم اجاره ای مورد استفاده است. همچنین این جاده پر پیچ و تاب و زیبا مملوء از رستوران‌ها و سفره خانه‌های بسیار شکیل و رویایی است که می‌توانید برای استراحت و صرف غذا در محیطی آرام و زیبا از آن‌ها با قیمت های بسیار مقرون به صرفه نسبت به مناطق دیگراز آن ها استفاده کنید. علاوه بر این می توانید لذت قدم زدن در کوچه باغ های زیبای روستایی را نیز در این مکان ها تجربه کنید. همینطور در طول مسیر رودخانه کن مقبره پنج امامزاده وجود دارد که در آخر به بارگاه امامزاده داوود ختم می‌شود. این مکان از گذشته تا کنون جزء جاهای دیدنی و زیارتی و مورد احترام ایرانیان برای زیارت و بازدید بوده و هست.

روستای سنگان

روستای سنگان از دو بخش سنگان پایین و سنگان بالا شکل گرفته است که کمی بالاتر از منطقه سولقان در این مسیر قرار دارد. مردم سنگان از گذشته تا به امروز به زبان تات سخن می‌گویند. منطقه سنگان، دارای آبشار بلند و بسیار زیبا و تماشایی است که برای دسترسی به آن باید حدود ۲ ساعت کوه پیمایی شود. این روستای زیبا و خوش آب و هوا در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری است.

کَن و سولَقان

غار بیوک آقا

غار بیوک آقا در مسیر جاده سولقان – سنگان قرار دارد و با ۲ ساعت پیاده روی می‌توانید به آن منطقه برسید. در واقع غار بیوک آقا در مسیر راه کوه نوردانی است که علاقه مند به صعود در قله ها هستند. اگر با تورهای ۱روزه کن سولقان سفر کنید معمولاً بازدید از این غار حتما در برنامه سفرتان خواهد بود.

پارک جنگلی کوهسار

یکی دیگر از مناطق دیدنی در منطقه کن، پارک کوهسار است که در شمال محله کَن قرار گرفته است. این پارک در دامنه‌های رشته‌ کوه البرز واقع شده و آب و هوایی کوهستانی دارد. پارک کوهسار به علت قرار داشتن در ارتفاعات، به مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی های هوایی وویو دار زیبا در تهران تبدیل شده است. این ارتفاعات باعث شده تا بازدید کنندگان و علاقه مندان از چشم‌ انداز و فضای بسیار فوق ‌العاده‌ ای بهره‌مند شده و بتوانند  نمایی ۳۶۰ درجه از شهر تهران را در منطقه بوستان کوهسار لذت بسیاری ببرند.

با تیم مسکن بزرگ چیتگر همراه شوید تا درمقالات دیگر نیز با جاذبه های منطقه 22 چیتگر و همچنین جاذبه های گردشگری دور و اطراف آن بیشتر آشنایتان کنیم.